Sådan kan rideterapi hjælpe børn:

Rideterapi sessionen for børn kan foregå helt eller delvist i stalden, hvor vi strigler og omgås hesten. Denne del af terapien styrker børnene på flere måder. De får mere styr på deres bevægelser, når de skal kunne flytte sig, og passe lidt på indimellem. Det er jo naturligt, når man omgås med sådan et stort dyr. Barnet skærper sin opmærksomhed, og er dermed en god øvelse til at give større koncentrationsevne og ikke mindst selvtillid.

Indimellem laver jeg øvelser, hvor barnet trækker afsted med hesten, og får følelsen af at styre hesten. Det giver ligeledes selvtillid. Nogle gange rider vi på ridebanen, og andre gange tager vi på sanseture. Sanseturene med børn og unge foregår ved, at vi trækker ponyen på en planlagt tur i skoven. Turen er på lidt over en time.

Undervejs anerkender og støtter jeg barnet/den unge i det at sidde på hesten, blive bevidst om sine sanser og bruge dem. Jeg laver også kropsterapi på sanseturene. Rideterapi er yderst godt for børn, da der er fokus på kroppen, på at mærke sig selv og få en god balance. Barnet er nødsaget til at sidde ret op og ned på hesteryggen, hvilket giver en god balance. At rette ryggen, falder helt naturligt for barnet, og derfor føler barnet sig godt tilpas på hesteryggen – imens der rent fysisk og mentalt sker en stor udvikling.

Sanseturene går ud på, at jeg trækker ponyen og undervejs laver forskellige øvelser med barnet. Alt sammen med fokus på at mærke kroppen. Under sanseturene anbefaler jeg ofte, at barnet får påsat NADA kugler.

Især børn med sanseintegrationsvanskeligheder har stor glæde af rideterapi.

Nogle børn med sansemotoriske vanskeligheder er meget frustrerede og føler sig misforståede, imens andre er mindre påvirkede af deres sansemotoriske vanskeligheder. Men alle børn oplever en indre ro og bedre kontakt med kroppen. For at forbedre deres hverdag, skal der en form for indsats til – enten som en specifik behandling eller som et vejledningsforløb. Der kan være forskellige symptomer på sanseintegrationsvanskeligheder, og der skal selvfølgelig mere end ét symptom til, før man kan sige, at der er en sammenhæng med barnets problemer i hverdagen.

Børn med sanseintegrationsvanskeligheder oplever, at de har svært ved at integrere sanseindtryk, planlægge og koordinere bevægelser. De opnår milepæle på normal vis, om end lidt sent.

Systemisk opstilling

Balance

Tillid

Kendetegnende for børn der gerne vil have kraftige sanseindtryk er, at de:

Ofte søger muligheder for at tumle og for at lege vilde lege.

Har svært ved at lege mere stille lege eller at sidde og lytte til en historie.

Ofte piller i ting og vil gerne have noget i hænderne.

Ofte laver høje lyde eller råber højt.

Symptomerne på sanseintegrationsvanskeligheder viser sig som:

Dårlig balance, og de går længe bredsporet.

Kluntede og tunge bevægelser.

Falder nemt over ting eller støder ind i ting.

Vil ofte hellere ligge ned ved leg end at sidde op.

Kravler ikke så meget op i ribber eller i træer på legepladsen.

Bevæger sig ofte stift og har svært ved gadedrengeløb og sprællemandshop.

Kan have et slapt greb, så det fx er svært at skille byggeklodser fra hinanden.

Kan tage for hårdt fat i ting eller andre personer.

Er længe om at lære at spise med gaffel eller ske.

Ofte længere om at blive selvhjulpen, herunder at kunne tage tøj af og på, Klare toiletbesøg m.m.

Har svært ved at lære at cykle uden støttehjul.


Rideterapien hjælper også børn, der i det hele taget reagerer lidt anderledes på sanseindtryk. Nedenfor kan du se eksempler på, hvordan det kommer til udtryk.

Kendetegnende for børn, der reagerer på forholdsvis små sanseindtryk er, at de:

IKKE er glade for at blive tumlet med.

IKKE er glade for lege med lukkede øjne.

IKKE er vilde med at klatre op i ting.

IKKE er glade for at gynge eller svinge.

IKKE er glade for uventede, høje lyde.

IKKE kan lide at få fedtede eller klistrede fingre.

IKKE er nemme at trøste, når de er kede af det, og specielt gennem fysisk kontakt.